luni, ianuarie 13, 2025

Catastrofa Legii autorizării – Punct de vedere cu privire la propunerea de modificare a Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții – B533/2024. 

Prezentul document reprezintă o critică argumentată a proiectului de lege ce vizează centralizarea autorizării construcțiilor la nivelul Primăriei Generale a Municipiului București (PMB). Se evidențiază o serie de puncte slabe ale acestei inițiative legislative, susținute de exemple concrete și opinii avizate, după cum urmează:
  1. Redundanță legislativă:Modificarea Legii nr. 50/1991, vizată de proiect, este considerată redundantă în contextul intrării în vigoare a noului Cod al Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor (CATUC), ce va abroga și înlocui vechea lege.
  2. Încălcarea principiului subsidiarității:Proiectul contravine principiului subsidiarității, consacrat în Carta Europeană a Autonomiei Locale, care stipulează că administrarea treburilor publice trebuie realizată la un nivel cât mai apropiat de cetățean. Primăriile de sector, fiind mai aproape de cetățeni, cunosc mai bine specificul local și pot răspunde mai eficient nevoilor comunității.
  3. Agravarea blocajelor administrative:PMB se confruntă deja cu blocaje administrative semnificative în emiterea actelor de urbanism. Centralizarea ar putea amplifica aceste probleme, ducând la întârzieri și mai mari și la o birocrație sufocantă.
  4. Lipsa de transparență:PMB este criticată pentru lipsa de transparență decizională, exemplificată prin nepublicarea autorizațiilor de construire și ignorarea hotărârilor judecătorești. Centralizarea, în lipsa unor mecanisme clare de control, ar putea accentua riscul corupției și al deciziilor arbitrare.
  5. Blocarea Comisiei Tehnice de Circulații:Activitatea Comisiei Tehnice de Circulații, esențială în procesul de autorizare, este blocată. Centralizarea, în acest context, ar accentua vulnerabilitatea sistemului și ar consolida puterea discreționară a Primarului General.
  6. Impact economic negativ:Blocajele din urbanism au un impact economic negativ semnificativ. Centralizarea ar putea duce la o scădere drastică a investițiilor, la pierderi de locuri de muncă și la o diminuare a PIB-ului.
  7. Argumentele inițiatorilor contrazise de realitate:Argumentele invocate de inițiatori, precum “viziunea unitară” sau “eficiența”, sunt contrazise de realitatea din teren, care demonstrează lipsa unei viziuni coerente și ineficiența administrativă a PMB.
  8. Încălcarea principiilor dreptului administrativ:Proiectul încalcă principii fundamentale ale dreptului administrativ, precum subsidiaritatea, autonomia locală și legalitatea.
  9. Soluții alternative: Deblocarea urbanismului bucureștean necesită implementarea Codului Urbanismului, eficientizarea administrației, creșterea transparenței și dialogul interinstituțional.
  10. Exemple de bune practici europene:Descentralizarea autorizării construcțiilor, cu acordarea unei autonomii mai mari sectoarelor, este un model de succes în alte capitale europene, precum Paris, Berlin și Barcelona.

Concluzie:

Centralizarea autorizării construcțiilor în București, în forma propusă, este o inițiativă cel puțin riscantă, ca să nu spun de-a dreptul cataclismică, cu potențial negativ semnificativ asupra dezvoltării Capitalei. Abordarea optimă ar trebui să se axeze pe descentralizare, pe consolidarea autonomiei locale a sectoarelor și pe îmbunătățirea performanței administrative a PMB.

Autor: Petre UNGUREANU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


Din aceeasi categorie

Ia pastila SRS

Ultimele articole