România se află într-o situație unică în Uniunea Europeană, confruntându-se cu un deficit bugetar accentuat, ceea ce a declanșat discuții privind creșterea taxelor și impozitelor, pentru a redresa situația. Alex Milcev, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică din cadrul companiei EY, avertizează că România nu mai poate evita aceste măsuri, având în vedere că alte state membre deja au început să își ajusteze politicile fiscale, relatează Știripesurse.
”Este clar că trebuie să creștem taxele și impozitele. Alte state au început să facă acest lucru deja. Dacă ar fi să pariez, aș merge pe majorarea TVA în cursul anului, nu neapărat de la 1 ianuarie 2025, majorarea impozitului pe venit la 16%, eventual și a dividendelor, tot la 16%, și majorarea taxelor locale, poate nu chiar din 2026, dar rămâne de văzut”, a declarat Milcev, potrivit economica.net.
Această perspectivă reflectă o tendință largă în Europa. În Franța, de exemplu, cu un nivel de colectare fiscală de 40%, se regândesc prețurile de transfer, iar Slovacia și Ungaria au început să crească deja impozitele pe profit și TVA. Polonia, de asemenea, pregătește creșterea impozitelor pentru a acoperi cheltuielile de apărare, care vor atinge 5% din PIB în 2025.
TVA, o măsură eficientă, dar cu riscuri
O majorare a TVA-ului în România ar putea fi cea mai rapidă metodă de a crește veniturile bugetare, afirmă Milcev. Media TVA în UE este de aproximativ 20%-21%, iar o creștere de 1%-2% în România ar putea aduce o creștere a colectării fiscale cu 5%-6%, însă aceasta ar avea un efect advers asupra inflației, ducând la o creștere de circa 2%. ”Este un rău care ar putea fi acceptat, dar trebuie anticipat corect, pentru a evita efectele dezastruoase asupra consumului, precum în cazul Japoniei, unde o majorare a TVA-ului a dus la o recesiune profundă”, avertizează expertul.
Un alt scenariu discutat este uniformizarea TVA-ului la toate produsele, fără o creștere efectivă a cotei, însă acest lucru ar putea afecta grav sectoarele care beneficiază în prezent de TVA redus.
Reforma impozitării și amânarea majorării taxelor locale
Un alt element central al discuției fiscale este menținerea cotei unice de impozitare. Alex Milcev subliniază că România ar putea evita introducerea impozitului progresiv pentru încă doi-trei ani, menținând cota unică, dar cu condiția ca aceasta să fie aplicată uniform, fără scutiri sectoriale. Totodată, impozitul pe dividende ar putea crește de la 10% la 16%, pentru a păstra echilibrul sistemului fiscal.
Un draft publicat recent în Monitorul Oficial amână cu un an, până în 2026, majorarea taxelor și impozitelor locale, prevăzută inițial pentru 1 ianuarie 2025. Cu toate acestea, Milcev consideră că reforma taxelor locale este ”absolut necesară”, având în vedere că România colectează doar 0,4%-0,5% din PIB din taxe locale, comparativ cu o medie de 1,3% la nivelul UE.
Concluzii: Deficitul bugetar și perspectiva impozitului progresiv
Deși se vorbește intens despre posibilitatea introducerii impozitului progresiv, Milcev consideră că o astfel de măsură ar putea fi neproductivă pentru România în acest moment. Cu toate acestea, ipoteza nu este exclusă pentru perioada 2025-2026, mai ales dacă țara nu va reuși să crească gradul de colectare a veniturilor fiscale la peste 30%.
”Dacă ajungem la un nivel de colectare a veniturilor de peste 30%, avem șanse să aducem deficitul bugetar sub 3% din PIB”, a concluzionat Milcev.