Direcția Națională Anticorupție (DNA) a anunțat că a început urmărirea penală in rem în cazul folosirii a 2 milioane de euro pentru panourile publicitare care promovau cartea liderului PNL, Nicolae Ciucă, intitulată „Un ostaș în slujba țării”. În 7 august, publicația de investigații Snoop.ro a dezvăluit că cele 400 de panouri ale „Ostașului Ciucă” au costat 2 milioane de euro din bani publici, scrie HotNews.
- Investigația jurnalistică de la care a pornit dosarul DNA este meritul muncii redacției și donațiilor dumneavoastră, fără de care nu ar fi apărut. Puteți sprijini aici, găsiți toate formele de donații: https://snoop.ro/sustine/
DNA: Nu este dispusă urmărirea penală împotriva niciunei persoane
DNA a anunțat marți că există un dosar penal înregistrat în 2 septembrie vizând folosirea fondurilor de la AEP pentru promovarea cărții. Dosarul a fost declinat de la Parchetul General, conform DNA.
Informația inițială despre existența dosarului a fost transmisă marți seară de către Antena 3 CNN, citând o adresă a procurorilor în care se preciza că s-a dispus urmărirea penală din 8 august.
DNA precizează că dosarul penal este deschis in rem (pentru faptă) și vizează folosirea fondurilor alocate de către Autoritatea Electorală Permanentă partidelor politice pentru promovarea unei cărți aparținând unui candidat la alegerile prezidențiale.
„La solicitarea mass media și în referire la informațiile vehiculate în spațiul public privind începerea urmăririi penale într-un dosar care ar viza folosirea fondurilor alocate de către Autoritatea Electorală Permanentă partidelor politice pentru promovarea unei cărți aparținând unui candidat la alegerile prezidențiale, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să precizeze că în dosarul respectiv nu este dispusă efectuarea în continuare a urmăririi penale față de nicio persoană.
Menționăm faptul că dosarul a fost înregistrat pe rolul Direcției Naționale Anticorupție la data de 02.09.2024 în urma trimiterii pe cale administrativă de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a unei sesizări formulată de către o persoană fizică.
Direcția Națională Anticorupție își reafirmă ralierea la principiile statului de drept, în care instrucția penală este efectuată într-un mod independent și imparțial, cu respectarea dispozițiilor legale”, precizează DNA.
Acest dosar – declinat acum la DNA – a fost deschis de Parchetul General în 8 august, în urma unei plângeri penale depuse de George Simion, a doua zi după publicarea anchetei Snoop, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanți ai DNA.
„Prin ordonanța din data de 08.08.2024 s-a dispus începerea urmăririi penale în cauză sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de utilizare a subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, precum și utilizarea în alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice sau care urmează să fie rambursate din fonduri publice, prevăzute de art. 10 lit. c din Legea nr. 78/2000, și spălarea banilor, prevăzută de art. 49 lit. a din Legea nr. 129/2019”, scrie într-o adresă a procurorilor publicată luni seară de Antena 3, înainte de anunțul DNA.
„În interesul soluționării cauzei se impune că Autoritatea Electorală Permanentă (AEP, n.r.) să punã la dispoziție, în copie certificatã conform cu originalul, toate înscrisurile justificative, deținute la nivelul instituției, aferente plăților efectuate”, menționează anchetatorii, în această adresă.
Documentul se află și în posesia Snoop.
Ministrul liberal al Justiției intervine: Ciucă nu are nimic de ascuns
Alina Gorghiu, ministrul Justiție, a reacționat, într-o postare pe pagina ei de Facebook, după apariția informației privind dosarul de la DNA, afirmând că „în cazul de față Nicolae Ionel Ciucă nu are nimic de ascuns”.
„Citesc o anumită poveste la ceas de seară. Pentru ca cineva insistă să mute atenția de la povestea cu Nordis. «BREAKING DNA începe ancheta penală privind panourile lui Nicolae Ciucă»”, a scris Alina Gorghiu.
„E bine să se ancheteze orice, că e DNA, că e Parchet General, că e DIICOT. Că de aia sunt plătiți procurorii din bani publici. Să își facă treaba. Cum e bine să se ancheteze tot, de la Nordis până la alte subiecte care au ridicat mari semne de întrebare în societate. Cetățenii așteaptă asta”, a constinuat ministrul liberal.
„În cazul de față Nicolae Ionel Ciucă nu are nimic de ascuns. Credeți că alții pot spune la fel? Vă rog să nu mai încercați atragerea justiției în jocuri politice urate. S-au făcut multe eforturi să o extragem din acest joc practicat ani la rând”, a mai susținut Alina Gorghiu.
Liderul PNL, Nicolae Ciucă, a explicat marți seară că, în urma unei plângeri penale făcute de președintele AUR, George Simion, privind panourile electorale ale PNL care promovau cartea intitulată „Un ostaș în slujba țării”, a fost deschisă „o lucrare in rem”, dar subliniază că „e cale lungă de la lucrare la dosar”.
Ciucă susține, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că liberalii nu au „nimic de ascuns” privind această cheltuială și arată cu degetul spre scandalul Nordis, în care este implicat contracandidatul său la președinție, premierul social-democrat Marcel Ciolacu.
„PSD a dat drumul la robinetul de fake-news. Totul pentru acoperirea scandalului Nordis. George Simion, aşa cum este bine cunoscut în spaţiul public, a făcut o plângere penală la Parchetul General la finalul lunii august pentru panourile electorale ale PNL. La orice plângere conformă se deschide, potrivit legii, o lucrare in rem. E cale lungă de la lucrare la dosar, aşa cum susţine PSD pe surse”, a scris Ciucă.
El a adăugat că, potrivit acestei logici, şi Marcel Ciolacu ar avea dosar penal la DNA.
„Diferenţa majoră este că domnul Ciolacu chiar s-a plimbat cu avionul privat la Nisa, iar pe acest subiect a fost depusă o plângere penală. Deci, dacă ar fi să folosim logica PSD, atunci ar trebui să spună că şi preşedintele lor are dosar penal la DNA”, mai afirmă liderul liberal.
El a subliniat că poate fi anchetată cheltuiala PNL în ceea ce priveşte panourile publicitare, întrucât liberalii nu au „nimic de ascuns”.
„Oricine poate cerceta această cheltuială a PNL cu panourile. Noi suntem transparenţi şi nu avem nimic de ascuns, spre deosebire de Ciolacu şi PSD. Marcel Ciolacu, unde sunt documentele de plată pentru zborul privat de la Nisa?”, a conchis Ciucă în postare, potrivit News.ro.
Ciolacu, cu o zi în urmă: „Domnul Ciucă a fost întrebat de promovarea cărții sale din bani publici?”
Informația vine la doar o zi după ce liderul PNL, Nicolae Ciucă, i-a cerut premierului social-democrat Marcel Ciolacu demisia din funcție, după dezvăluirile făcute de G4 Media despre deplasarea liderului PSD la Nisa cu un avion privat închiriat de firma Nordis.
În replică, președintele PSD i-a cerut lui Ciucă să facă publice documentele legate de promovarea cărții sale, el făcând această declarație la Antena 3, la o „dezbatere electorală” la care Ciolacu și Ciucă au apărut pe rând.
„Domnul Ciucă a fost întrebat de promovarea cărții sale din bani publici? Acolo e vorba de 2 milioane de euro din bani publici, ai mei și ai dumneavoastră. În timp ce eu rezolv problemele României, mie mi se face o contabilitate a familiei mele”, a reacționat, vizibil iritat, Ciolacu.
Și Adrian Câciu, ministrul PSD al Investiţiilor şi Proiectelor Europene, i-a cerut marți liderului PNL să prezinte documentele care au stat la baza cheltuirii a peste 2 milioane de euro din bani publici pentru cartea pe care a scos-o recent, dar şi pentru reclama făcută pe panourile publicitare, Câciu afirmând că instituţiile abilitate ale statului ar trebui să se autosesizeze.
PNL a plătit două milioane de euro pentru 400 de panouri publicitare cu imaginea lui Nicolae Ciucă și sloganul „Un ostaș în slujba țării”, panouri amplasate de-a lungul principalelor autostrăzi și drumuri naționale din România, a scris, în 7 august, Snoop.ro, care a obținut datele de la Partidul Național Liberal.
Aceste costuri, care acoperă o perioadă de trei luni de afișaj, au fost suportate din bani publici, mai precis din subvenția primită de PNL de la bugetul de stat.
Cartea lui Nicolae Ciucă nu a mai fost lansată, așa cum era pregătită, din cauza scandalului generat de informațiile despre banii publici folosiți pentru promovarea ei.
Liderii liberali au încercat să justifice folosirea celor 2 milioane de euro pentru cele 400 de panouri ca fiind ”închiriere de spațiu electoral”.